/brokenthinker/files/img/014/ThinkerSingerMuseumplein.jpg

Deflatable Thinker, Museumplein Amsterdam, 2011

Rond 1900 liet Rodin de Denker uitvergroten van 70 centimeter naar 2,5 meter. Op de uitmarkt in Amsterdam van 2010 trok het Singer Museum uit Laren de aandacht met een opblaasbare Denker van vijf meter hoog, gemaakt door Publi-Air, specialist in opblaasbare reclame.

De vertaling van brons naar ballonvorm en het supersizen vergen veel van het origineel. Het gespierde lichaam wordt pappig, de arm steunt op het verkeerde been en scheerlijnen moeten het beeld overeind houden. De goudkleur van het canvas refereert aan Oscars en Gouden Kalveren.

De aantastingen van het origineel zijn opmerkelijk omdat de opgeblazen Denker onderdeel is van de marketingcampagne die de restauratie van de vernielde Denker begeleidt. De precisie van de restauratie wordt onder de aandacht gebracht door een groteske afgeleide van het origineel. Op de plek waar op het origineel Rodins handtekening te zien is, prijkt het logo van de Bankgiroloterij, de grote sponsor van Singer Laren.

/brokenthinker/files/img/014/DENKERMUSEUMPLEINBBBBB.jpg
/brokenthinker/files/img/014/DENKERMUSEUMPLEINCCCC.jpg
/brokenthinker/files/img/014/DENKERMUSEUMPLEINAAAA.jpg