
Symmetrical thinking
Het graf van Rodin (en zijn vrouw Rose) in Meudon, met daar bovenop de Denker. De foto dateert van kort na de begrafenis. De definitieve dekplaat met in kapitale letters RODIN is nog niet geplaatst.
Het losse timpaan op de achtergrond is de façade van Château d’Issy-les-Moulineaux, dat in 1871 door brand werd verwoest. Rodin kocht het op in 1907 en liet het in zijn achtertuin als folie herbouwen.
Of Rodin de gevel van het begin af aan als onderdeel van het grafmonument bedacht heeft is niet te achterhalen, maar een jaar eerder, in 1906, plaatste hij een Denker voor een soortgelijk timpaan: het Pantheon in Parijs, waar alle groten van de Franse geschiedenis begraven liggen.
Met zijn graf benadrukt Rodin zijn voorliefde voor de oudheid. Zo zag hij zichzelf en zo wilde hij herinnerd worden, als onderdeel van het soort geschiedenis dat door overwinnaars geschreven wordt. De symmetrie spreekt de taal van de macht. Sculptuur en architectuur zijn als keeper en doel, uitdrukking van één gedachte.
Tegenwoordig zijn meerdere Denkers in zulke opstellingen terug te vinden, o.a. in San Francisco, Kansas City, Cleveland, en (tijdelijk) in Berlijn.






